CRM systém (Customer Relationship Management) je cílená a smysluplná komunikace se zákazníky. Usnadňuje kontakt, pomáhá získat a třídit informace a zejména zvýšit efektivitu péče o zákazníky.
CRM je systém marketingových, obchodních, servisních a komunikačních procesů. Je nástrojem pro maximální využití informací o zákaznících s cílem udržet si s nimi dlouhodobé ziskové vztahy, zvýšit jejich loajalitu, předvídat jejich chování a cíleně na ně působit.
Stálým sledováním požadavků zákazníka rozvíjí užší vztahy s ním. Kontinuální péče o zákazníky umožňuje podstatné zlepšení finančních ukazatelů, jako jsou obrat, náklady a ziskovost. Z hlediska informačního systému firmy je tvořen integrací back office aplikací pro obchod, marketing a prodej a front office aplikací pro e-business, call centrum a servis.
operační analytické
front office podpora prodeje
plánování kampan
služby zákazníkůmanalytické aplikace
reporting
data mining
back office zpracování objednávek
výroba
distribuce
realizace kampanítransformace dat
datové sklady
využítí extérních zdrojů
CRM nabízí:
- sběr dat o obchodních případech a zákaznících
- formu a způsob chování organizace ve vztahu k zákazníkovi
- filozofii, strategii či přístup konkrétní firmy k jejím zákazníkům
- schopnost pružně a efektivně reagovat na neustále se měnící konkurenční prostředí a rostoucí potřeby zákazníka
Typy CRM
- operační – zefektivnění klíčových procesů „kolem“ zákazníka, zejména front office,
- kooperační – optimalizace interakcí se zákazníkem, vícekanálová komunikace,
- analytické - agregace a aplikace znalostí o zákazníkovi, aplikace „business a customer inteligence“, speciální CRM analytické aplikace na bázi datových skladů a dolování dat,
BUSINESS INTELLIGENCE
Manažerský CRM, který obsahuje nástroje, umožňující rychlou analýzu dat, na jejím základě rozhodování. Obsahují pravidelný reporting, aktualizace, předdefinované dotazy.
Customer intelligence CI
Systém shromažďující data s komunikací s klienty, vyhodnocuje je a dělá reporty.