Složitý systém nelze zvládnout jako celek, rozložíme-li jej na dílčí zvládnutelné procesy, těchto podsystémů může být maximálně 7 – doporučuje se aby, jich bylo 5 +/- 2. Vhodný je objektový systém – struktura systému hlídá vztah mezi daty a funkcemi sama
Vývoj
- První vlna - nástup prvních počítačů
- Druhá vlna - nástup minipočítačů – měly lacinější a spolehlivější hardware
- Třetí vlna - nástup PC. Malé, výkonné, laciné
- Čtvrtá vlna - zavedení datových serverů
Rostoucí výkonnost počítačů a sítí odstraňuje technická omezení na konstrukci systémů:
Původně: omezení kladená technikou
Nyní: omezení kladená efektivností
Technologie – trend hubnutí klientů:
Před delším časem:
- Technologie:jen některá data jsou na serveru.
- Bezpečnost: Stačí zamknout místnost s počítačem a použít dedikované linky k datovému serveru.
- Lidská práce: Jakákoliv úprava programů vyžaduje obejít počítače (a dohodnout k nim přístup).
- Náklady: Každý uživatel potřebuje plnou kapacitu,i když ji využívá jen část dne.
Nedávno:
- Technologie: Na stolním počítači je jen presentační vrstva, aplikační část systému je na sdíleném serveru.
- Bezpečnost: Presentační počítače i server lze zamknout. Jediné nebezpečí je v přístupu po komutovaných linkách, kterým se ale lze vyhnout.Rozhraní aplikačního serveru může být dost složité a je neveřejné.
- Lidská práce: Údržbu aplikace lze dělat jen jednou – centrálně, lidskou práci spotřebuje jen aktualizace presentační vrstvy. (Má to chyby kompromisu.)
Nyní:
- Technologie: Všichni na celém světě mají prohlížeče s těmitéž funkcemi. Presentační vrstvu vytvoří na požádání server (pomocí prohlížeče).
- Bezpečnost: K vniknutí do systému stačí být připojen na Internet, být šikovný a mít štěstí. Mechanicky nelze bezpečnost zajistit.
- Lidská práce: Veškerá údržba je dělána centrálně, žádné klientské počítače není třeba udržovat.
- Náklady: Není nutno mít dedikované klientské počítače, z každého počítače na světě (připojeného na Internet) lze komunikovat s podnikovým systémem.
Obtížnost velkých projektů
Když se velké systémy dělaly na jednom počítači, bylo velkým problémem je mentálně zvládnout. Tomuto problému se říkalo „krize programování“ a jeho důsledkem bylo, že velké systémy stály několikanásobně více než bylo plánováno, trvaly několikrát déle než bylo plánováno a z převážné většiny se ani nedokončily. Krize programování vyprodukovala řešení – metodiky. Metodika - to je vlastně shrnutí osvědčených postupů jiných programátorů.
Etapy projekce
- Analýza, tj. rozbor zadání, určení problémů a jejich logické vyřešení(odpověď na „co“).
- Design, tj. konstrukční rozhodnutí o realizovaném systému (odpovědi na „čím“ a „jak“).
- Realizace, tj. vlastní vytvoření systému, jeho testování a uvedení do provozu