OpenGL

Napsal krab.cz (») včera v 08:10, přečteno: 2498×
OpenGL je definováno jako softwarové rozhraní na grafický hardware. To znamená, že se jedná o 3D grafickou a modelovací knihovnu. OpenGL nespecifikuje, jaký operační systém nebo systém zobrazení je nutno použít. Proto se s touto knihovnou setkáte jak na stanicích s Windows tak i na počítačích Apple s běžícím MAC OS X, na Unix/Linux stanicích či na SGI supergrafických počítačích.

Na druhé straně má OpenGL několik nepříjemných omezení. Postrádá příkazy pro práci s komplexními objekty , veškeré složité objekty se musí sestrojit z jednoduchých primitiv jako jsou body, přímky, trojúhelníky, polygony.

Dalším omezením je absence oken. Obecně můžeme říct, že OpenGL je platformou:

  • nezávislou na operačním systému a na HW,
  • slouží pro psaní grafických aplikací,
  • nepodporuje okénka,
  • není objektově orientovaná,
  • byla uznána jako obecný standard,

Přímo lze vykreslovat pouze body, úsečky, polygony a bitmapy. Všechny geometrické objety ve 2D i ve 3D jsou zadány sledem vrcholů (takováto reprezentace je nejlépe použitelná pro grafické akcelerátory).

Základní knihovna OpenGL nabízí:

  • generování 3D grafických objektů,
  • řešení viditelnosti objektů ve 3D,
  • provádění základních transformací (posun, rotace, změna měřítka, projekce),
  • nastavení barev popř. barevných vlastností povrchů, interpolace barev,
  • osvětlení scény ( až min. 8 světel) včetně možnosti stanovení vlastnosti jednotlivých světel,
  • výpočet barvy v interakci se světly,
  • vytvoření průhledných objektů,
  • antialiasing,
  • vytvoření efektu mlhy,
  • mapování textur,
  • evaluátory pro výpočet Beziérových křivek a ploch,

Pokud chceme vypracovat nějakou grafickou prezentaci v prostředí např. systému Unix/Linux a chceme tuto prezentaci vytvořit bez pomocí specializovaných aplikací pak použijeme tyto knihovny:

  • OpenGL – základní knihovna obsahující základní nástroje
  • GLU – OpenGL Utility Library – nadstavba – umožňuje projekci textur, rendering B-spline křivek, generování grafických objektů popsatelné kvadratickými rovnicemi (válce, koule, disky) atd..
  • GLUT – OpenGL Utility Toolkit

Jak bylo řečeno OpenGL nepodporuje okenní systém. To je sice z hlediska multiplatformosti nezbytné, ale z hlediska využití naprosto nedostačující. Proto byly vytvořeny knihovny s naprosto unikátními vlastnostmi pro každý z operačních systémů zvlášť. Každý operační systém má své vlastní funkce, které umožňuji práci s knihovnami OpenGL.

OpenGL obsahuje také utility knihovny GLU, které umožňuji jednoduše zpracovávat procesy jako jsou např. rendrování kvadratických ploch (koule, kužel, válce apod.). Umí pracovat s objekty vytvořenými pomoci NURBS (Non-Uniform-Rational-Bezier-Splines), a konkávními polygony, jedná se o zpracovávání ryze matematických konstrukcí.

Nejrozšířenější knihovnou pro práci s OpenGL je skupina funkcí sloučených do bezplatné knihovny GLUT. Jedná se o veřejně dostupný soubor nástrojů, nezávislých na operačním systému, pro tvorbu jednoduchých grafických aplikací. Tyto nástroje umožňuji vytvoření oken, zpracovávání událostí (myš, klávesnice), a práci s animacemi.

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Článek ještě nebyl okomentován.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel devět a čtyři